Start
Logga in

Logga in

Användarnamn *
Lösenord *
Kom ihåg mig
Image not available

Kvarnåsens Missionsförsamling

Församlingen bildades i Raggsjö (vår grannby) 1928 under namnet Raggsjö Missionsförsamling och firade alltså 75 år 2004. Då beslutade vi att byta namn till "Åskyrkan - Kvarnåsens Missionsförsamling". Namnbytet kändes naturligt eftersom största delen av verksamheten, och vår kyrka - Åskyrkan, sedan många år fanns i Kvarnåsen. Församlingen består av drygt 50 medlemmar i alla åldrar och har en omfattande verksamhet främst bland barn och unga. En del av detta kan du läsa om här på vår hemsida.

Åskyrkan ligger mitt i det lilla samhället Kvarnåsen i Norsjö Kommun. Vår församling består av ungefär 50 medlemmar och vi är en del av det nationella samfundet Equmeniakyrkan.

Varför lyssnade jag inte på mina lärare utan slog dövörat till för deras ord.
Ords 5:13

Detta ordspråk har följt mig genom många år. Det finns en enorm vishet i detta bibelord. För mig var skolårens uppgifter med en lärare vakande över axeln en stor utmaning. Jag ville göra på mitt eget sätt och prova själv. Genom att få prova själv fick jag utvecklas men samtidigt hade saker och ting verkligen sett annorlunda ut om jag vågat be om hjälp.

Människan är beroende av en hjälpare. Jesus säger innan himmelsfärden: "Jag skall ge er en hjälpare…" Det är dock en konst att visa sig vara beroende av någon annan. Guds tanke med oss är inte Oberoende utan Beroende. Vi är beroende av någonting större som har gått före.

Ofta har livet större utmaningar än skolårens lektioner. Ekvationen, Livet, utmanar oss att leva i beroende. Det finns åtskilliga miljoner människor som gått före och visar på vägen. I bibelns berättelser utväljer Gud en person som får gå före. Mose, Abraham, Jeremia, Esther, Johannes, Jesus m.fl. handlar efter Guds vilja och är i sina egna stordåd ständigt beroende av Gud.

Kan du tillåta dig leva i ett beroende av Gud? Jesus säger: "Kom! Följ mig". I följandet sker undervisning, livsträning och ett förstärkande av den erfarenhet människor haft i generationer. Vad händer om du i din dagliga bibelläsning låter några av bibelns gestalter vara dina lärare för en tid? Vad händer när du väljer lyssna på dem som gått före? Vad händer när Jesus blir din lärare?

Bön: Tack Herre att du ständigt går före och visar vägen. Hjälp oss att lära oss att lyssna på dig som hjälparen i livets utmaningar. Hjälp oss att leva i Beroende och inte slå dövörat till för det ord du vill säga till oss idag. Gud, använd oss denna dag och hjälp oss att lyssna på dig. Amen.

André Kikuchi